maandag 19 november 2007

International coffee, Junior Achievement en ... paarden


Elke zaterdag trekken Evelien en Nathalie naar een manège net buiten Midland. In de voormiddag helpen ze met het verzorgen van de dieren, in de namiddag hebben ze rijles en spelen ze met de andere aanwezige kinderen (kampen bouwen, knutselen,...). De eigenares is een vrouw van rond de 50, die als tiener ook haar vrije tijd doorbracht op een manège en daar zoveel goede herinneringen en vrienden heeft aan overgehouden, dat ze op een bepaald moment heeft besloten zelf met een manège te beginnen. Onlangs mochten de kinderen heel de zondag mee naar een concours, Evelien mag misschien zelf meedoen aan een concours in februari. Ze rijdt meestal op haar favoriete paard 'Pedro' (foto), blijkbaar een nogal koppig paard, dat moeilijk te berijden is, maar Evelien heeft blijkbaar de juiste snaar geraakt en is niet meer weg te slaan van Pedro.
Ikzelf heb twee keer dames van de 'International Women's Club' over de vloer gekregen, de eerste keer voor 'Dutch coffee', de tweede keer voor 'French coffee'. Het is namelijk zo dat hier een aantal Nederlandstaligen zijn, lid van de 'International Women's Club', wij komen 1 keer per maand samen bij iemand van de groep Nederlandstaligen, deze maand was ik aan de beurt. Er is ook een Franstalige groep, als goede Belg en liefhebber van de Franse taal, ben ik ook lid van de Franstalige groep, die deze maand ook bij mij plaatsvond. Over Belgie gesproken, het lijkt niet echt te vlotten met de regeringsvorming, wij worden daarover regelmatig aangesproken, deze soap begint internationale faam te krijgen... Enfin, zo een 'coffee' is ideaal om wat bij te praten, nieuwe mensen te leren kennen, tips uit te wisselen over waar welke zaken te kopen, over vakantiebestemmingen,... Vermits goeie patisserie hier zo goed als niet te krijgen is, wordt er door de gastvrouw meestal zelf iets gebakken, ik heb een recept voor appeltaart van oma uitgeprobeerd, en het was goed gelukt.
In het begin van het schooljaar was een vrijwilliger gevraagd om een aantal lessen over economie en business te geven in 5th grade (klas van Evelien). Ik had me daarvoor opgegeven, vorige donderdag heb ik de eerste les gegeven. De lessen zijn volledig voorbereid door 'Junior Achievement', dat is een organisatie die de leerkrachten ondersteunt bij het onderwijzen van de leerlingen in de materie: zij stellen de pakketten samen en vrijwilligers geven de lessen. Ondanks de lesvoorbereiding en het script dat voorhanden is, kruipt hier toch altijd nog meer werk in dan je denkt, maar het was heel tof om te doen. De eerste les is zeer goed verlopen, de leerlingen werkten enorm mee. Als je Amerikaanse leerlingen vraagt wie van hen een business wil runnen, dan gaan meer dan de helft van de vingers de lucht in. Ze geven zelfs concreet aan welk soort business ze denken. Interesse voor entrepreneurship en business wordt er bij Amerikanen van jongs af aan ingelepeld, bewijs daarvoor deze soort lessen.
Het lang weekend van 'Thanksgiving', dit is volgende week vanaf woensdag, brengen we door in Chicago. Ik heb heel wat energie gestopt in het vinden van geschikte en betaalbare accomodatie. Chicago is immers een erg dure stad. Vermits ik 2 slaapkamers wou, en dat in eerste instantie niet vond in hotels, heb ik uitgekeken naar appartementen voor 'short term rental'. De meesten waren echter volzet, en degenen die nog vrij waren, waren ofwel te duur, ofwel wilden ze geen kinderen onder de 8 jaar! Inderdaad, sommigen vermelden zelfs op hun website dat kinderen onder de 8 jaar niet welkom zijn, ik vond dit vrij shockerend...! Uiteindelijk heb ik toch een hotel gevonden in Downtown Chicago waar we een suite met 2 slaapkamers huren, met ook een klein keukentje aan en een living.

Geen opmerkingen: