vrijdag 5 maart 2010

Lente? Please!

Ook in Midland is ondertussen het zonnetje van de partij. Het lijkt plots een beetje lente, met die blauwe lucht en temperaturen die stilaan boven het vriespunt kruipen, dit weekend verwachten we tot 8 graadjes C! Ik krijg al zin om mijn houten bank terug buiten onder het overdekt portaal te zetten. Ideaal plaatsje om de prille voorjaarszon te vangen!
Ik ben eraan toe, aan de lente. Na onze fantastische trip naar Vancouver, is Eric onmiddellijk richting Azie vertrokken; morgennamiddag verwachten we hem terug. Ik heb de indruk dat ik de laatste 2 weken niets anders gedaan heb dan de kinderen rondgereden, van en naar tennisles, volleybal, vioolles, paardrijden, turnles, en school... Bovendien waren er net deze 2 weken een paar extra activiteiten, waaronder een optreden van de Midland schoolkoren. Dat betekende Evelien eerst wegbrengen voor de repetitie, om 45' later terug te zijn voor het eigenlijke concert. Ik zal zo blij zijn als die sneeuw eindelijk weggesmolten zal zijn en de kinderen terug naar school kunnen fietsen en te voet naar het tenniscenter kunnen gaan via het momenteel nog ontoegankelijke binnenwegje.
Wat is er nog nieuw? Oh ja, ik begeleid een 'high school'-student voor Frans. Hij volgt Frans 3, dat is het op een na hoogste niveau van Frans dat in 'high school' (hoger middelbaar) kan gevolgd worden. Na een goede start in het begin van het schooljaar, waren zijn resultaten systematisch achteruitgegaan, dus zochten zijn ouders hulp bij mij. Ik reik hem studiemethodes aan bij het studeren van de Franse werkwoorden. Sedert deze week lezen we ook samen een boek, een studie-uitgave van 'Le comte de Monte-Cristo' van A. Dumas. Dit boek is hun hoofdbezigheid voor de komende maanden, samen met de werkwoorddrils. Elke week dienen ze de vervoegingen van 5 nieuwe werkwoorden te studeren en op het einde van elke week is er een toets. Joseph is gemotiveerd, we slaagden erin om vanaf de eerste week zijn resultaten te verbeteren. De tweede week behaalde hij 100%, en applaus van de hele klas...!
Een tweetal keer per maand ben ik nu ook leesmoeder in Stefanie's klas. Dat betekent een uurtje in de klas kinderen begeleiden bij lezen. Dat gebeurt op individuele basis, ieder kind evolueert op zijn eigen tempo. Stefanie is net begonnen aan het eerste boekje van de tweede reeks, waarin tweeklanken worden geintroduceerd (bvb sail).

Geen opmerkingen: