zaterdag 23 juli 2011

Interim wiskunde gedaan ...net voor het eind van het schooljaar

De interim wiskunde, die oorspronkelijk gepland was tot aan de paasvakantie, heeft uiteindelijk tot ongeveer het eind van het schooljaar geduurd. Vermits de leerlingen een enorme achterstand hadden wat de leerstof betrof op het moment dat ik half maart begonnen ben, was het best wel een uitdaging om die leerstof nog min of meer afgewerkt te krijgen.
Kwam begin juni het bericht dat de zieke leerkracht nog voor een dag of 10 voor het eind van het schooljaar zou terugkeren..., een interessante 'move' om het vakantiegeld niet te ontlopen...
Dus kreeg ik de opdracht de examens op te stellen, maar moest het verbeterwerk door de teruggekeerde leerkracht gebeuren, alsook de deliberaties.
Zo eindigde mijn schooljaar op 20 juni, en kon ik een beetje vroeger aan de vakantie beginnen.
Het was voor mij alleszins een leerrijke en deugddoende ervaring. Werken met tieners is uniek omdat het de kans geeft je wat meer onder te dompelen in hun leefwereld, wat mee te blijven met je tijd, en dit niet alleen via je eigen kinderen en tieners. Als leerkracht ben je een beetje psycholoog, bemiddelaar, coach, ... Veel respect voor mijn collega's, die me goed hebben geholpen, waar ze maar konden.
Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik me weldegelijk kan motiveren voor 'het onderwijs',ik ben er gewoon vollen bak tegenaan gegaan, met passie en de vaste wil om er iets van te maken. Ik ben echt niet gemaakt om iets 'the easy way' te doen...
Dus was ik eind juni toe aan een -al zeg ik het zelf- welverdiende vakantie...

Geen opmerkingen: