vrijdag 15 oktober 2010

Kweeperengelei

Vorige week heb ik voor het eerst in mijn leven kweeperengelei gemaakt. In onze tuin staat een kweeperenboom, die vol rijpe kweeperen hing. Ik ben dol op kweeperengelei, dus besloot ik het erop te wagen. Met wat advies van mama, en het receptje gegoogled, kon ik aan de slag. Twee grote soeppotten met kweeperen stonden enige tijd later te pruttelen op het fornuis. Dan een nachtje laten staan, de volgende ochtend eerst neteldoeken gaan kopen, en dan de kweeperen zeven, suiker erbij en opnieuw koken tot de gelei dik genoeg is (hier komt de test met de houten lepel en de druppel gelei die er blijft aan hangen als de gelei de juiste dikte heeft). Potten uitkoken en de gelei erin doen. 29 potten gelei was het resultaat. Densiteit wonderwel goed, de dag nadien het resultaat ook geproefd, en, oh yeah ... hmmmm, lekker!! Ik ben er best fier op. Maar, om eerlijk te zijn, ik vond dat het toch meer tijd nam dan ik gedacht/gehoopt had. Niet iets om elke week te doen...

1 opmerking:

Gretel Matthys zei

Hallo Isabel,

gelukkig is niet elke soort gelei zo arbeids intensief. Ons mama heeft het ook net achter de rug. Wist je dat ze van de overschot uit het neteldoek ook lekkere 'prut' maakt die ze zo op de boterham smeren? Je zou er haar moeten naar vragen...
groetjes aan iedereen, hartelijk,
Gretel