maandag 21 april 2008

La douce France


De was nog maar net gestreken en opgeplooid en daar mocht ik alweer een koffer opvullen... dit keer met bestemming Lot-et-Garonne, ZW-Frankrijk.
Twee jaar geleden kochten we daar een eigendom - het was liefde op het eerste gezicht- met 2 authentieke woningen in natuursteen, en instapklaar, want gerenoveerd door de vorige eigenaars, met een prachtige ligging, midden in het groen. Om de huizen voldoende bewoond te houden en natuurlijk ook om de investering draagbaarder te maken, besloten we de huizen in de zomer te verhuren als vakantiewoningen op momenten dat we er zelf niet waren. We vonden een koppel dat de tuin onderhoudt, een ander koppel dat zorgt voor het lokale beheer, d.i. de wissels (kuisen, lakens wassen,...) en de ontvangst van de gasten als we er zelf niet zijn, het onderhoud van het zwembad, eerste contact bij problemen,...
Vermits ik toch graag zelf de huizen klaar maak voor het nieuwe seizoen en ik een aantal verfraaiingsprojectjes had bedacht, had ik gepland een week naar daar te trekken. Ik besloot de jongste mee te nemen, want nog niet schoolplichtig, en zo had Eric er toch eentje minder, want zowiezo zou het voor hem zwaar worden om een week te gaan werken en het huishouden te runnen. Bovendien was ook het 'soccer'-seizoen begonnen, dit betekent 2 keer per week trainen voor Evelien (ma en wo) en Nathalie (di en do) en op zaterdag match. Daar komt nog de vioolles bij, de turnles voor Nathalie en de tennisles voor beiden.
Vrijdagavond hebben we het vliegtuig genomen naar Parijs, waar mijn ouders ons oppikten en samen hebben we de reis verdergezet richting Lougratte. Zij waren zo vriendelijk ons te vergezellen en mij te willen helpen met al mijn geplande werken. Toen we op zaterdagavond ter bestemming waren, werden we onmiddellijk geconfronteerd met een eerste probleem: we kregen het water niet opgestart. Elke winter sluiten we het water af en starten weer op in het voorjaar. Er was geen druppel water. Enkele telefoontjes later was het probleem duidelijk: onze facturen waren toegekomen in de brievenbus van onze vakantiewoningen, waar we sedert juli 2007 niet meer waren geweest. Toen ik de brievenbus openmaakte, vond ik daar de factuur van augustus 2007, samen met herinneringsbrieven en een brief met aankondiging van het afsluiten van het water ingevolge het niet betalen van de waterfactuur... Diezelfde avond is iemand van de 'urgences' langsgeweest om de aansluiting te herstellen. Op maandag ben ik naar de watermaatschappij gegaan, waar zij toegaven dat inderdaad het juiste facturatieadres was doorgegeven, maar dat bij hen een fout was gebeurd waardoor de factuur op het verbruiksadres was toegekomen. Ik heb ter plaatse de achterstallige betaling gedaan, met 50 EUR extra voor het afsluiten. De boetes en de kosten voor het herstellen van de aansluiting hebben ze laten vallen (het zou er nog moeten aan mankeren).
Terug naar zondag, waar we na een deugddoend doucheke, naar een kleine brocante getrokken zij in het nabijgelegen dorp. Ik had eigenlijk gepland naar Marmande te trekken, waar een 80-tal exposanten verwacht waren. Nu wou het toeval dat ik op de plaatselijke brocante gevonden heb wat ik zocht, voor de prijs die ik er wou voor betalen. Ik kocht een oude dennen vitrinekast, 2 groen gepatineerde nachtkastjes en nog 2 andere nachtkastjes. Dus werd het zondagnamiddag meubels verplaatsen en herschikken.
Maandag na het bezoek aan de watermaatschappij beddegoed gewassen, gestart met het schilderen van het houten plafond in de keuken van een van de huizen. Dinsdag eerst naar de markt geweest, dan de winterbache van het zwembad vrij gemaakt van water en bladeren (het had in maart en de eerste week van april veel geregend), de bache er af gedaan.
Woensdag de bache gekuist en opgeplooid, verder geschilderd, gekuist, ... en een eindje gaan wandelen onder een stralende zon.
Donderdag weer naar een marktje om lekkere honing van de streek te kopen en 'lampadairekes' gekocht in een winkeltje dat uitverkocht. Donderdagnamiddag er even tussenuit en wijn gaan proeven ... en kopen. Vrijdag, laatste dag, zwembad verder gekuist, kadertjes opgehangen, andere zaken afgewerkt, maar ook nog eens lekker gaan eten in 'Les remparts', een fantastisch goed lokaal restaurant, en naar de kapper geweest (oma, dochter en kleindochter)....
Zaterdag was vertrekdag, het was goed geweest, mijn lijstje met projectjes was zo goed als afgewerkt, dank zij de hulp van mijn ouders natuurlijk (ik hoop dat ik op hun leeftijd ook nog zo veel werk ga kunnen verzetten).
's Morgens ging het met de wagen richting Bordeaux, waar Stefanie en ik de tgv namen richting Parijs, zeer comfortabel, na goed 4 h rijden waren we in Parijs. Daar hebben we overnacht in een hotel vlak bij de luchthaven. Zondagmorgen iets na 10h vertrok dan ons vliegtuig richting Detroit. Aankomst in Detroit om 13h, onder een stralende zon en 22°C, dat is waar ik stiekem op gehoopt had. De winter is voorbij in Midland, leve de lange zomer ....!

Geen opmerkingen: