maandag 24 maart 2008

Paasmaandag: uitkijken naar ...Martinique


Paasmaandag, geen verlof hier, dus Eric en de kinderen zijn het huis uit. We hebben het dit paasweekend rustig gehouden, veel quality-family-time, het was heel leuk. Vanmorgen ben ik voor de tweede keer hier naar een yin-yang yogaklas gegaan. Het heeft weer deugd gedaan. De combinatie van het 'spieren verstevigen en soepelheid verbeteren' enerzijds en het 'ontspannende, tot jezelf komen, herbronnen' anderzijds maakt yoga voor mij een uiterst waardevolle bezigheid.
Na yoga snel nog even naar de winkel, brood halen. Ook op zoek naar een stick of iets dergelijks om muggen op afstand te houden. Voorlopig niet gevonden wat ik zocht, ik hou nogal van natuurlijke middeltjes, met citronella bijvoorbeeld, zeker voor de kinderen, en dat hadden ze niet. Geen nood, ik probeer later op de week nog wel eens in een paar andere winkels.
Voor Midland hebben we die antimuggenmelk voorlopig niet nodig, maar volgende week is er 'spring break' en we hebben ons een weekje Caraïben geboekt, meerbepaald Martinique. Daar heb ik eerlijk gezegd deze lange winter al meermaals naar uitgekeken. In België heeft het blijkbaar op pasen gesneeuwd, de koudste pasen sinds 1975! Wel, hier heeft het gisteravond ook gesneeuwd. Het enige verschil is dat het hier al sinds begin december om de paar dagen sneeuwt... Toch zijn er signalen dat er toch stilaan lente in de lucht hangt: de zon geeft al wat meer warmte, waardoor de temperaturen overdag toch stilaan boven het vriespunt uitkomen (vanochtend was het dan wel weer -10°C), voorjaarsbloemetjes beginnen hun kopjes door het ondertussen dunne laagje sneeuw te steken (inderdaad, nu pas), er weerklinkt vogelgezang, de eerste insecten zijn gesignaleerd,...
Toch zal het nog zowat een maand duren eer het echt wat warmer al worden, maar dan zijn we ook vertrokken voor een mooie warme stabiele zomer, met veel zon en temperaturen tussen 20 en 30 °C. Wij besloten niet zo lang te wachten en de 'spring break' aan te wenden om de zon op te zoeken. Dat moet in Martinique wel lukken. Ik keek zonet op weather.com en daar voorspellen ze voor de volgende 10 dagen overdag 27 en 's nachts niet minder dan 23 °C. Vandaag nog een paar 'wasmachines draaien', nog wat strijken, zomerkleren bovenhalen, zien of die van de kinderen nog passen, ...
Vrijdag komt een collega van Eric dan voor een eerste Franse les... Ook daar moet ik nog wat voor voorbereiden, op zoek gaan naar wat materiaal (internet, boekhandel,...). Deze collega is Braziliaan, maar heeft Franse roots. Zijn grootmoeder is van Carcassonne (prachtig middeleeuws stadje trouwens, in de 'pays cathare' in Languedoc-Roussillon). Enfin, hij gaat eind dit jaar naar een familiereünie in Carcassonne en hij wil tegen dan Frans kunnen spreken. Hoe hoog hij de lat wil leggen, verneem ik vrijdag in ons 'verkennend gesprek'. Dus vrijdag: doelstellingen en verwachte resultaten bepalen, methodiek afspreken, ... Ik heb nog werk voor de boeg...

Geen opmerkingen: