vrijdag 23 mei 2008

Na Europa ... Japan

Dit stukje schrijf ik vanop een hotelkamer in Port Huron, dit is 2 uur rijden van Midland en net voor de grens met Canada.
Na 12 dagen Europa was Eric 2 dagen thuis, vrijdag en zaterdag. Vrijdag was er de opening van een nieuwe 'solar application centre' in Freeland, waarvoor Eric gastheer was. Heel veel lokale pers was er, dus dat betekende heel de dag door speeches en interviews geven, best vermoeiend, neem ik aan. Op het avondnieuws van verschillende zenders werden stukjes interview uitgezonden - we hebben er door omstandigheden zelf niets van gezien. Deze week werd ik dan ook verschillende keren aangesproken over Eric's tv-optreden. Iedereen bleek het gezien te hebben. De vader van onze 'huisbaas' heeft ons zelfs een dvd-tje bezorgd met de TV-fragmenten erop. Een heel sympathieke man is het, Jim. Wij wonen in het huis van zijn dochter en schoonzoon, die momenteel 'expats' zijn in Shanghai.
Terwijl Eric zijn interviews weggaf, was ik op 'fieldtrip' met het 4de leerjaar, samen met Nathalie dus. De trip ging naar Lansing, de administratieve hoofdstad van Michigan, waar we de administratieve gebouwen (state congress, senate) en het 'historical museum' bezochten. Interessant, Nathalie heeft wel 130 foto's genomen!
Het weekend is rustig verlopen, er was er een die wel wat rust kon gebruiken na al die reizen en met weer een trip in het vooruitzicht! Jawel, vorige maandag heb ik Eric alweer naar de luchthaven gebracht, ditmaal voor een vlucht naar Japan. Dus weer een werkweek alleen met de kinderen, en dat terwijl er net veel activiteiten op ons programma stonden. Maandag gingen we dan maar met zijn vieren naar een info-avond was op Evelien's middle school, waar ze vanaf september school loopt. Dinsdagavond weer met zijn vieren naar een schoolpicknick georganiseerd door de Montessorischool (Stefanieke). Woensdagavond moesten we eigenlijk samen naar een receptie, dat heb ik dan maar afgezegd.
Vandaag, donderdag, was er opendeur voor de 'language programs' in Montessori, een gelegenheid voor de ouders om een Franse les bij te wonen. Vooral de ouders van de kinderen van de 'extended kindergarden' (6-jarigen) waren erg onder de indruk. Met hen had ik al heel goed kunnen werken aan zinnen vormen, en zo maakten de kinderen tijdens de les vlot zinnen als ' Le chat joue avec le chien', waarna van veel ouders de monden openvielen en we iedere keer voor de ouders de vertaling moesten geven. Dat vonden de kinderen natuurlijk superamusant. Het was echt heel leuk om met deze groep kinderen te werken, de motivatie en het plezier in het leren van een taal heb ik door het jaar heen bij hen zien groeien.
Met de kleinere kinderen (3-6 jaar) ben ik niet tot aan het zinnen vormen geraakt, maar dat is niet erg. Bij hen is het eerder gebleven bij woorden aanleren: tot 10 tellen in het Frans, de kleuren benoemen, dierennamen,... Veel gewerkt met beelden, spelletjes, liedjes, ... al spelend leren, maar toch tegelijk een beetje 'drillen' en continu herhalen. Voor mij is het schooljaar na deze opendeur afgelopen, volgend schooljaar begint de Franse les weer in oktober.
Vanavond ben ik Eric gaan afhalen aan de luchthaven en 2 uur later zaten we alweer in de auto voor een rit van 2 uur, en hier zitten we dan, net voor de grens met Canada. De kinderen hebben namelijk een lang wekend ('Memorial Day weekend') en we zijn onderweg naar de 'Niagara Falls'. Morgenvroeg nog een kleine 3 uur rijden voor we ter bestemming zijn. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: