maandag 5 mei 2008

Midland herleeft na lange winter!


Een compleet ander leven is het, nu de winter op een paar weken tijd plaats gemaakt heeft voor lente, met veel zon, blauwe lucht en temperaturen die zomers aandoen. Blijkbaar is het in ons thuisland België deze week ook aan het zomeren. Dit is de periode van het jaar dat het weer hier en in België redelijk vergelijkbaar is.
Dat de lente in het land is, is onder andere te zien aan de 'garage sales' die overal gehouden worden. Een vriendinnetje van Nathalie hield een 'garage sale' op zaterdag. In een straal van 500m waren nog 5 andere 'garage sales'! Het was mooi weer, dus namen we onze fiets en reden er heen. We kochten er een mp3-speler voor 3$ en een 'speelkeukentje', ttz een frigo en oven voor de kinderen (voor 7$). Dat was een schot in de roos. Het keukentje werd op zondag zelfs verhuisd naar het speelhuisje achter in de tuin. Er werd restaurantje gespeeld, het was een plezier om de kinderen alle 3 samen zich zo te zien amuseren.
Eric heeft zaterdag het vliegtuig genomen richting Duitsland, en later deze week staat België op het programma. We verwachten hem terug volgende zaterdagavond. Dus werd het een zaterdagavond alleen. Ik zag 'Truth or dare' (1991), een film/documentaire, waarin Madonna wordt gevolgd tijdens haar concerttour 'Blond Ambition' in 1990. Het interesseerde me wel, wetende dat Madonna afkomstig is van Michigan, namelijk van Bay City, een half uurtje hier vandaan. Michigan is een zeer conservatieve staat, met heel veel kerken, bijzonder veel kerkgangers, waar ouders zeer beschermend zijn in de opvoeding van hun kinderen. Madonna komt uit zo een typisch gezin met zeer gelovige ouders. De film speelt in de periode waarin nogal wat heisa was rond 'Like a prayer', waarin in de clip Madonna het aanpapt met een zwarte heilige en waarin kruisen worden in brand gestoken. In Toronto werd door de politie gedreigd haar na haar concert te zullen arresteren voor obsceniteiten. Ze weigerde haar acts te wijzigen, maar het bleef uiteindelijk bij dreigen, de arrestatie bleef uit. Daarna zou ze optreden in Detroit (Michigan). Je ziet hoe ze nerveus is voor dat optreden, want, hoewel ze naar eigen zeggen altijd bewust heeft willen provoceren, is ze bang voor de reactie van de mensen uit haar eigen streek.
Na een aantal maanden observatiewerk denk ik stilaan iets te begrijpen van de gewoonten en denkpatronen van de Amerikanen van Michigan. Toch zijn er nog geregeld van die 'Euhhhh.....'-momenten, waarbij ik iets heb van: 'ik zat erbij en ik keek ernaar....'. Zo ging ik zaterdag met Stefanie mee naar haar eerste zwemles, een halfuurtje, dus ik bleef aan de rand van het zwembad toekijken. Al snel viel mijn oog op het feit dat een aantal jongens (wel iets zwaardere jongens) met een T-shirt aan zwommen. Misschien voelen ze zich comfortabeler als hun 'iets' te dik buikje niet te zichtbaar is...? Even later zie ik een meisje van een jaar of 15 met een nat badpak met daarover een NAT badkleedje (jurkje in zelfde materie als het badpak, tot aan haar knieen), ze was duidelijk met dat jurkje in het water geweest. Zij had geen overgewicht, waar diende dat nu toe...? Er waren ook een aantal moeders met kinderen in het zwembad. Ook hier een paar T-shirts boven de bikini en overdreven 'zedige' bikini's. Je zou het ze niet aangeven, als je vanover de oceaan naar 'de Amerikanen' kijkt, maar hier in Michigan zijn ze toch wel heel preuts, althans dit is mijn observatie na mijn zwembadbezoek. Misschien wordt het mij allemaal duidelijker als ik hier wat langer ben. Ik hou je op de hoogte.

Geen opmerkingen: