Twee weken geleden kwam ik Stefanie's klas binnen voor de Franse les. Ze zat in kleermakerszit op de grond, met naast haar de juf, en ze waren druk bezig in een klein boekje. Ik wandelde naar mijn eerste kleutertje voor zijn Franse les. Even later kwam Stefanie naar me toe, met het grote nieuws over het lezen van haar eerste boekje: 'Mom, I can read!'...'Finally...' voegde ze er nog aan toe. Het was duidelijk, voor haar ging een nieuwe wereld open, en ze had er blijkbaar naar uitgekeken...! Die avond had Stefanie het boekje bij in haar rugzakje, om te oefenen, en dat deed ze: lezen voor mama, voor de zussen, voor papa, voor oma en opa via skype. Sindsdien heeft ze nog 3 boekjes meegebracht om te oefenen. Ze leest elk boekje verschillende keren per dag en heeft daarvoor geen stimulans van ons nodig, ze doet het gewoon uit eigen initiatief. Ze leest zelfs voor uit haar boekje voor het slapengaan, ter vervanging van het voorlezen door papa of mama, zo fier is ze op haar nieuwe 'skill'! En wij zijn natuurlijk fier op haar. Het is mooi om de interesse van een kind te zien groeien in de richting van bvb lezen of tellen en het kind de kans te geven het op zijn/haar ritme te ontdekken, een filosofie die ook de Montessori-school steunt en toepast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten