zondag 4 januari 2009

Kerstvakantie in Europa (1)

Onderweg naar Midland, de 14 dagen kerstvakantie zitten er alweer op. Nog 4 u vlucht voor de boeg in een goed gepakt vliegtuig, aan boord heel wat gezinnen die terug de plas over vliegen…Voor ons gezin wordt dit stilaan routine. Een NWA-vlucht heeft niets glamoureus, stewardessen op leeftijd, die ‘pasta or chicken?’ mompelen, zonder glimlach … Het menu in economy heeft voor ons geen geheimen meer, want steeds hetzelfde. De kinderen ondergaan gelaten de vlucht, kijken een film, kleuren wat, luisteren naar muziek op de i-pod. Eric heeft al een paar uur gewerkt (tot de batterij van zijn computer leeg was), ze zullen het op het werk geweten hebben dat het nieuwe jaar begonnen is…Ik heb er al 2 films op zitten. De eerste ‘Nights in Rodanthe’ had ik graag willen zien op groot scherm, maar het was er niet van gekomen, dus dan maar op deze vlucht. Ontroerend, over het leven en keuzes, over echte liefde, die sterk maakt, over afscheid en dood heen, wanneer enkel herinneringen overblijven. De tweede film, 'A good year', ging over een Engelse trader die een château in de Provence erft van zijn overleden oom, bij wie hij als jongen de zomervakanties doorbracht, de magie van de plaats herontdekt en er niet meer weggeraakt. Ik hou van dit soort films, vermits ook ik verknocht ben aan de charme van het Franse platteland en de Franse ‘savoir vivre’. Momenteel luister ik naar Coldplay en schrijf.

Geen opmerkingen: