donderdag 2 juli 2009

Washington – een historisch moment!

Het is tijd dat papa ook nog eens stukje schrijft. Op 23 en 24 juni, de dagen net voor die andere grote dag dat ik 40 werd, heb ik een unieke ervaring gehad. Samen met de CEO van Dow Corning, nog enkele andere collega’s en een tiental solar energy klanten spendeerde ik 2 dagen in Washington om de politieke wereld te overtuigen dat investeren in zonneënergie en hernieuwbare energie in het algemeen een grote oportuniteit is. Een opportunititeit om tegelijk de energieportfolio te diversifiëren, de CO2-uitstoot te verminderen en zo de verandering van het klimaat tegen te gaan en dan ook nog eens honderdduizenden nieuw jobs te creëren.
Dow Corning’s enorme investeringen in het domein van zonneënergie, bijna 5 miljard dollar, en het feit dat we met zo een sterke delegatie kwamen, gaf ons veel credibiliteit. Als gevolg had ik de kans om persoonlijk te spreken met sommige van de grote leiders in de huidige Amerikaanse politiek. Ik ontmoette Ed Markey en Henry Waxman, de congresleden die de Energy and Climate Change Bill hebben geschreven. Daarnaast ook senator Barbara Boxer, leider van het 'climate change committee' in de senaat, senator Maria Cantwell, leider van het 'energy committee' in de senaat en nog een vijftal anderen. De belangrijkste ontmoeting was met senator Harry Reid, de senate majority leader en waarschijnlijk de machtigste figuur in de Amerikaanse politiek na president Obama.
Het meest memorable moment was de lunch die ik mocht genieten in de “senate dining room”, waar je alleen binnenkan als je begeleid bent door een senator en op het einde van de dag een prive-tour door het capitool.
Op vrijdag 26 juni heeft het “House”, gelijkaardig aan de kamer in Belgie, de historische “energy and climate change bill” goedgekeurd met een nipte meerderheid. Met deze wetgeving, indien ze ook goedgekeurd wordt door de senaat, gaat de US een leiderschapspositie opnemen op gebied van hernieuwbare energie en CO2-reductie en gaat Obama naar de klimaatconferentie in Kopenhagen trekken met een heel andere attitude dan zijn voorgangers hebben laten zien ten tijde van Kyoto.
Wat een ommezwaai sinds de “drill-baby-drill” rethoriek van de Bush regering….ik ben toch een beetje fier dat ik een klein steentje heb kunnen bijdragen aan deze belangrijke beslissing die de wereld beter gaat maken voor ons en onze kinderen.

gastschrijver Eric Peeters (oftewel 'papa')

Geen opmerkingen: